10 tips voor extra mooie foto’s

TIP 1
Bedenk van te voren wat je in beeld wilt brengen. Knip niet in het wilde weg, maak liever 1 goede foto dan 100 matige. Dus een gouden tip: eerst kijken dan knippen.

TIP 2
Met name wanneer je met een mobiele telefoon gaat fotograferen is het verstandig om niet te zoomen (de zoomlens levert vaak een korrelige foto op). Ga liever wat dichter bij staan. Probeer sowieso het onderwerp zo vullend mogelijk op de foto te krijgen.

TIP 3
Focus eens op één onderwerp in het beeld. En als je je diafragma kunt instellen kun je ook gaan werken met scherpte / onscherpte. Een laag diafragma geeft een scherpe voorgrond en een onscherpe achtergrond. Door een hoog diafragma te kiezen, maak je de hele foto scherp.

TIP 4
Een goede belichting is heel erg belangrijk. Fotografeer je in een donkere ruimte, knip dan een extra lamp aan. Let wel op dat een lamp kunstlicht is en een wat gelige tint geeft in de foto. Daglicht daarentegen is heel natuurlijk. Het kost misschien wel even wat voorbereiding om op de juiste tijd iedereen bij elkaar te krijgen, maar het ziet er veel mooier uit.

TIP 5
Maak je lens regelmatig schoon met een speciaal lenzendoekje (met name de lens in de mobiele telefoon wordt snel vuil).

TIP 6
Wanneer je een kinderen op de foto wilt zetten of een groepsfoto gaat maken, start daarmee en stel het niet uit tot het einde van de dag. Vrijwel iedereen is op zijn best bij het begin van de dag! Laat foto’s maken met kinderen ook niet te lang duren. De spanningsboog bij met name kleine kinderen is niet erg lang.

TIP 7
Wellicht kun je een statief gebruiken. Daarmee kun je ook bij weinig licht hele scherpe foto’s nemen. Met een statief heb je nooit bewogen foto’s.

TIP 8
Probeer eens van een andere hoek je foto te maken. Bijvoorbeeld vanaf de zijkant. Maar denk er ook eens aan om bijvoorbeeld een foto te maken terwijl je op de grond zit. Dit kunnen unieke foto’s opleveren.

TIP 9
Een belangrijke regel in de fotografie is de regel van derden. Verdeel je lens zowel horizontaal als verticaal in je gedachten in drieën. Trek twee diagonale lijnen door de kruispunten. Wanneer je je onderwerp op 1 van de kruispunten fotografeert in plaats van het midden aan te houden maak je je beeld interessanter.

TIP 10
Maak je foto’s met je telefoon gebruik dan eens een speciale app zoals voor de iphone camera+ waarmee je nog beter het maken van foto’s onder controle krijgt.

Leave a Comment